Wizerunek to przysłowiowy temat rzeka. Przede wszystkim należy zaznaczyć, że wizerunek traktujemy dwutorowo – od strony ochrony danych osobowych, dodatkowo pod kątem ochrony praw autorskich (art. 81 ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych). Kolejne dwa tory – to wizerunek wykorzystany wyłącznie do celów dokumentacyjnych oraz coraz powszechniejsze wykorzystanie do celów pokazania efektów swojej pracy na Facebooku czy Instagramie.
Pamiętajmy więc, że użycie wizerunku klienta ponad to, co jest wymagane do udokumentowania rezultatu zabiegu – powinno skutkować obowiązkiem uzyskania jego zgody. Każdy zabieg ukierunkowany na działanie estetyczne (a nie lecznicze) stanowi umowę starannego działania i aby ocenić konkretny rezultat powinno być odpowiednio dokumentowane.
Przy okazji pamiętajmy również o tym, że tylko ograniczony personel powinien mieść dostęp do karty aparatu, a także o odpowiednim umiejscowieniu sprzętu chroniącym przed dostępem osób niepowołanych. Personel powinien być odpowiedni upoważniony, a także zobowiązany do ochrony poufności tych danych – wszystkie te zmiany zostały dodatkowo podkreślone na kanwie tegorocznej nowelizacji Kodeksu Pracy (tj. z 4 maja 2019 r.). Po wygaśnięciu możliwości dochodzenia roszczeń po stronie klienta wizerunek z karty aparatu powinien zniknąć (tzw. czas przetwarzania danych).
Jeżeli zdjęcie dokumentuje lekarz uwiecznienie wizerunku może stanowić dokumentację medyczną – wtenczas stosujemy wszystkie rygory prawne jak w stosunku do klasycznej dokumentacji medycznej, a także o obowiązku wskazanym w treści art. 13 RODO (w każdym ze wskazanych przypadków należy pamiętać o odpowiednim zmodyfikowaniu obowiązków informacyjnych – w szczególności pod kątem podstawy przetwarzania oraz celu).
Inną sprawą stanowi już wykorzystanie wizerunku swojego pracownika, np. w filmie reklamowym, czy przy okazji organizowanego szkolenia pokazanego na Facebooku – tu także jako administrator danych powinniśmy podjąć odpowiednie kroki prawne – wykraczamy bowiem poza typową podstawę przetwarzania danych wskazaną w art. 22(1) Kodeksu Pracy (pracownik powinien wyrazić dobrowolną zgodę na przetwarzanie jego danych). Warto też zadbać, aby zrzec się wynagrodzenia z tytułu przysługujących Pani Zofii praw autorskich do wizerunku (postać pracownika to również „utwór” w rozumieniu ustawy autorskiej).
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |